Dzisiejszego poranka portale motoryzacyjne i reklamowe obiegła wiadomość, że marka BMW zmienia swoje logo. Natychmiast po publikacji rozpoczęła się żarliwa dyskusja nad sensem zmiany wizerunkowej tak kultowej marki samochodów i rebrandingu marek generalnie. Dlaczego firmy decydują się na zmianę logo? W jakich przypadkach refreshing wizerunkowy jest konieczny?
Pierwszym powodem tak drastycznych zmian wizerunkowych, jak zmiana logo jest próba dotarcia do nowej grupy klientów. Taki był też powód rebrandingu BMW- “Dzięki wprowadzonym zmianom wizualnym i tożsamościowym BMW chce być postrzegane jako bardziej otwarte i bardziej dostępne. – A przezroczyste logo zostało zaprojektowane tak, aby promieniować większą otwartością i jasnością” – podkreślił Thiemer.
Źródło: https://www.facebook.com/BMW/
W odpowiedzi na sytuację rynku, w miarę rozwoju firmy zmieniają się jej produkty, a co za tym idzie także strategia finansowa i marketingowa. Zachowanie spójności wizerunkowej marki i elastyczne przekształcenie jej logo jest zachowaniem, które pozwala uniknąć wprowadzania klienta w błąd.
Źródło: https://medium.com/
Powodem rebrandingu, z którym najczęściej spotykam się w mojej pracy jest słaby projekt logo, który został stworzony jakby na kolanie przez znajomego lub został uparcie przepchany przez właściciela marki, bo gdzieś tam mu się narysował. Zawsze odradzam właścicielom szkicowania logo. Pomijając umiejętności artystyczne, w tworzeniu tak ważnej wizytówki firmy istotnych jest wiele czynników natury psychologicznej, takich jak znaczenie kolorów, kształtów, znaków, tła i wiele wiele innych. Niezwykle istotnym jest również to , jak logo radzi sobie podczas wydruków, czy przez jego szczegółową grafikę nie jesteśmy ograniczeni do wyłącznie dużych formatów. Niewyraźne logo na pieczątkach, które zwyczajnie się zlewa w jedną plamę lub w stopkach mailowych… podstawowe błędy, które zdarzają się nawet bardzo dużym firmom. Wówczas wiem, że właściciel ma dużo do powiedzenia i mocno ograniczone zaufanie do marketingu firmy:)
Bezsprzecznie najbardziej naturalnym impulsem do zmiany logo są wszelkiego rodzaju podziały, fuzje i przejęcia. W takich przypadkach albo uwydatnia się markę dominującą. Bywa również i tak, że firma traci prawa do dotychczasowych znaków towarowych. Wówczas tworzy się zupełnie nową markę, której w pierwszych miesiącach towarzyszyć będzie dopisek “Wcześniej znana jako…”.
Źródło: TP
Aby rebranding się udał i przyjął się u klientów starych i nowych należy zbudować jego fundamenty w dobrze przemyślanej strategii marketingowej. Warto zlecić jej stworzenie zespołowi profesjonalistów, aby zaoszczędzić sobie czasu i pieniędzy na popełniane błędy przy samoróbce. To jak widzą nas klienci jest niezwykle ważne i bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedaży.
Zostawiam Cię z zadaniem do wykonania w wolnej chwili: zastanów się, jak zmieniała się Twoja marka od początku jej założenia? Jakie produkty powstały w tym czasie? Czy potrzebujesz rebrandingu, czy lekkiego odświeżenia?
Autor: Dorota Kowalska
Dorota Kowalska- założycielka projektu Heart2art. Marketingowiec z wykształcenia i z pasji. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, na kierunku Marketing. Od 8 lat tworzę marketing firm w wielu branżach, od artystycznej, przez przemysłową, aż po rolniczą. Wyznaję zasadę, że w życiu zawodowym marketingowca nie ma zadań niemożliwych.